Skriven av siv .

Känner du dig överväldigad av alla marknadsförings-möjligheter?

 

Vilket sätt fungerar bäst för dig att nå ut med ditt budskap och kommunicera med dina kunder? Känner du att det blir lite väl mycket av det goda ibland? 

Det finns numera en mängd olika möjligheter att marknadsföra sig på. Vi har såklart "gammelmedia" - sk. traditionell marknadsföring såsom annonsering i tryckt media, redaktionell text (ex en artikel om dig och ditt företag), pressreleaser, direktreklam, telefon, mässor, nätverkande och mingel mm. Den digitala marknadsföringen erbjuder än mer möjligheter i form av olika socialmedia-forum, medlemssajter och portaler. Nu bör alla företagare med självaktning ha en proffsig hemsida, gärna en blogg, jobba med e-post-utskick och vara aktiva på sociala medier; FB, Instagram, LinkedIn, Youtube, Livesändningar via olika verktyg, E-kurser, Poddar, Messenger mm.  Ja, jag skulle kunna hålla på i all oändlighet. Inte konstigt att många tappar bort sig själva i denna "marknadsföringsdjungel" - och istället slösar bort massor med tid surfandes på sociala medier utan att få något vettigt gjort. 

Jag började bygga mitt nätverk genom att blogga (vilket var ett suveränt sätt att driva trafik till min hemsida) plus insåg jag tidigt vikten av att samla på e-postadresser för att kunna kommunicera med mina kontakter. Med hjälp av sociala medier kunde jag bygga ett nätverk med ca 30 000 kontakter som varit grunden till min affärsverksamhet som jag drivit de senaste 10 åren. Det jag ser idag är att många inte orkar hela vägen fram - förmodligen för att vi ställs inför för många val.

Jag vill påstå att med en strategi som vilar på det som är enkelt och kul så kan vem som helst lyckas med sin marknadsföring. Jag ser fram emot att få dela med mig av hur även du kan göra för att bli framgångsrik med din online-närvaro såväl som ditt nätverkande, här på bloggen och genom nätverkets onlinemöten här under hösten.

LESS IS MORE
Var ska man då börja nysta i denna djungel av möjligheter? Visst, kan det vara bra att använda flera olika socialmediakanaler - men med åren har jag insett att det lönar sig bäst att fokusera på ett par kanaler och inte spreta för mycket. Hellre vara närvarande (och konsekvent) på en eller två plattformar och medvetet bygga sitt varumärke på dessa än att springa på alla bollar och inte få ut något av den tid som vi trots allt lägger på att hålla igång dialogen. 

Något av det viktigaste för en soloföretagare är att vara tydlig med vad det är du säljer (läs: på vilket sätt du hjälper dina kunder), och du bör ha klart för dig VEM din kund är. Och såklart, också veta ditt VARFÖR. Varför gör du det du gör? På så vis kan du börja med att fundera på hur du bäst når din kund - Och när du vet VEM din kund är så blir det också mycket tydligare för dig VAR din kund finns, och HUR du kan nå din kund. 

Jag rekommenderar dig som vill nå ut och få snabbt resultat i form av fler följare och kontakter (intresserade och potentiella kunder) att fokusera på följande grundläggande verktyg - se nedan. 

  1. HEMSIDA
    Självklart något av det viktigaste av allt. Här kommunicerar du syftet med ditt företag, beskriver vad det gör, och vad som gör det unikt på marknaden.  4 av 10 småföretagare har ej en hemsida (källa Visma oktober 2019). Samtidigt googlar praktiskt taget alla som använder internet, 96 procent, för att hitta information på nätet. Detta enligt Svenskarna och Internet 2019, Internetstiftelsens årliga studie av svenska folkets internetvanor. Sex av tio internetanvändare söker information på nätet – varje dag. Detta är väl skäl nog för att skaffa en hemsida. Mål kan vara att generera fler köp, att ha en kundtjänst, att profilera dig som expert eller att presentera din produkt. När du vet sajtens syfte kan du välja allt från startsida och menyalternativ till texter och knapptexter utifrån just dina konkreta mål. 
  1. FÖRETAGSBLOGG 
    Att blogga har många fördelar. Din blogg kan vara ett kraftfullt verktyg som driver trafik till din hemsida, både via Google och sociala medier. Du kan blogga om ditt expertisämne, berätta om branschnyheter, lyfta fram alla fördelar med din tjänst eller produkt och bygga relationer med dina bloggföljare mm. 
  1. SOCIALA MEDIER 
    Välj maximum 3 social media kanaler för din marknadsföring (ex Facebook, Instagram och LinkedIn). Använd de olika kanalerna på olika sätt - lägg ej ut exakt samma statusar, bilder eller artiklar på alla tre - variera ditt material.  
  1. E-POSTLISTA 
    Bygg din e-postlista. Detta är något av det ABSOLUT viktigaste du kan göra. Har du inte börjat bygga din mejllista ännu, så är mitt heta tips att du gör det så snart du bara kan. Det är nämligen så att oavsett hur många följare du har på sociala medier så “äger du inte” kontakten med dessa förrän du har deras mejladress. Med regelbundna mejlutskick så bygger du kundrelationer och befäster din position på marknaden. När du byggt din lista så kan du mäta och följa upp visat intresse och anpassa dina mejl samt fortsätta att jobba för att bygga goda relationer med dina kunder genom att dela värdefullt innehåll och anpassa din kommunikation utifrån det intresse som du ser via exempelvis en hög öppningsgrad och många klick. 

    Lycka till! 


    Siv Thuresdotter 
    Quality Business Network
    qbnetwork.se

    Affärsrådgivning, Event och Nätverk